Notícies

image
Data: Dimarts, 2 de setembre de 2019.
Lloc: Anoia
Organitza: CEA

COM SOBREPOSAR-NOS A LA TORNADA ESCOLAR I LES RUTINES DEL CURS

Les vacances escolars són prou llargues com per trencar amb el ritme de la resta de l’any. Els nens i nenes s’acostumen a les rutines estiuenques, i això té efectes a la tornada del setembre. Perquè, aquest inici no es faci tant feixuc, és important recuperar les rutines progressivament unes setmanes abans.

La tornada escolar desprès de l’estiu suposa tot un canvi per a l’entorn familiar, per això proposem alguns consells que poden ser d’utilitat i ajudaran a no ressentir tant les conseqüències dels mesos de desconnexió i canvis d’hàbits.

1- Retornar als horaris (descans i àpats)

El descans i el menjar són dos rutines essencials en el nostre dia a dia. A l’estiu aquestes es veuen alterades, per això és convenient recuperar els horaris habituals. Per exemple, la setmana o dues setmanes abans:

- Llevar-se abans; començar per avançar l’hora mitja horeta i anar fent els canvis de manera progressiva fins acostar-se a l’hora d’anar a escola.

- Anar a dormir més aviat; seguir amb les mateixes pautes que al llevar-se.

- Fer els àpats a les hores del curs, també de manera progressiva. En aquells casos on l’alimentació també s’ha vist afectada (major consum de dolços, gelats , fregits i altres aliments poc saludables) és necessari introduir aliments saludables i abandonar els no saludables.

2- Preparació psicològica

Segons el/la nen/a la tornada escolar pot suposar un esforç o una motivació, per aquest motiu recomanem transmetre els aspectes positius de l’escola. Parlar-ho durant l’estiu ajudarà a tenir-ho present. Alguns dels aspectes a ressaltar podrien ser: l’aprenentatge, les amistats, els i les professors/es, les assignatures, les activitats extraescolars, l’hora del pati, les rutines del curs que agraden...

No obstant, no tot serà parlar sobre els aspectes positius i agradables de la tornada. També, s’ha tenir molt en compte i dedicar un espai per tractar els aspectes negatius i les pors. És important i alhora saludable que puguin expressar aquesta part. Conèixer com ho viuen ajuda a entendre i normalitzar els seus sentiments. Quan s’identifiquen i s’expressen les preocupacions i les pors, s’han de buscar solucions corresponents. Treballar-ho conjuntament és un reforç molt positiu per la salut emocional dels nens i nenes.

3- Tenir “deures i tasques” durant l’estiu

Tot i estar de vacances és recomanable que no oblidin l’hàbit de la disciplina, el compromís, la responsabilitat, l’ordre i altres valors semblants. S’ha de gaudir de l’estiu i d’aquest “break” de trencar amb totes les rutines, però han d’existir estones per fer deures d’escoles, llegir, tenir alguna/es tasca/ques que els faci ser responsables.

4- Preparar i planificar conjuntament la tornada escolar

Una altra proposta es parlar del nou curs en general i alguns aspectes a tractar poden ser:

- Nou curs i assignatures (interès, motivació, desmotivació...).

- Activitats extraescolars que volen fer: és important que aquestes siguin equilibrades i que es tingui en compte la individualitat del nen i la nena. També, és important que hi hagi espai per l’aprenentatge, el reforç i la salut (activitats amb component físic).

- Preparar i escollir el material.

Aquest lloc web utilitza de tercers per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis, així com l'anàlisi dels seus hàbits de navegació.