Notícies

image
Data: Dimarts, 03 de setembre del 2018
Lloc: Anoia
Organitza: CEA

ACTIVITATS  EXTRAESCOLARS:

Setembre sempre és un mes de canvis, de moviment i de tornar a començar. És moment de deixar enrere les vacances d’estiu, carregar les piles i donar pas a la nova rutina. La rutina implica planificar, i una de les coses que més ens preocupa i ocupa als pares són les activitats extraescolars. Ara toca decidir quines seran les activitats extraescolars d’aquest curs 2018-2019 i per això, la notícia d’aquesta setmana tractarà aquest tema:

Les activitats extraescolars? Quin dilema! Quines activitats són les adequades per al meu fill/a? Han d’escollir-les ells/elles? És bo ocupar-los d’activitats, si o no? Quins horaris? Com compagino el meu horari amb el dels meus fill/a?...I així, uns quants dubtes més que omplen el cap en aquests dies previs.

Abans de tot, informar que en aquest post no trobareu la clau. Simplement, té l’objectiu de posar les cartes sobre la taula per buscar una reflexió dels dubtes i  decisions que prenem en la vida i en l’educació dels nostres fills.

En l’actualitat és molt comú que els nens/es facin activitats extraescolars en el seu temps lliure i fora de la jornada escolar. Activitats n’hi ha de molts tipus: lúdiques, artístiques, esportives, de reforç i aprenentatge, cadascuna amb els seus objectius i indubtablement, dissenyades per beneficiar. Tot i així, cal reflexionar sobre el sentit i la intensitat de les activitats extraescolars.

Òbviament hi han alguns aspectes que són bàsics i que afecten a la presa de decisions respecte les activitats extraescolars: l’economia familiar i els horaris laborals dels pares. Aquesta és una part important i és el primer punt de partida. A partir d’aquí haurem de pensar com fer-ho: Primer de tot, és important que els fills puguin decidir sobre les seves prioritats a l’hora d’escollir les activitats que volen fer, i igual d’important és que els pares els ajudin a concretar i guiar en l’elecció. Per ajudar-los i no escollir per ells, hem d’aprendre a observar-los. Observant, als nostres fills serem capaços de veure les seves capacitats, les seves possibilitats i les seves necessitats, en resum, activitats pensades per a ells i en ells.  Així doncs, hem d’entendre que la prioritat respecte les activitats ha de ser:

- Fer-los sentir-se bé i satisfets.

- Reforçar i construir el seu caràcter, tanmateix com confirmar les seves capacitats i aptituds.

- Posar a prova i treballar les seves capacitats relacionals, intel·lectuals i físiques

- Ajudar al seu creixement saludable (mental, social, intel·lectual i físic) i afavorir en el seu propi ritme

- Reforçar les seves àrees més immadures del moment actual

Pensem per uns instants quantes vegades no ens sentim segurs davant dels reptes que en posa la vida? ... I ara pensem en els nostres fills, quantes vegades no es sentiran segurs en els reptes diaris? Són persones petites, amb anys i experiències per aprendre, per viure...per madurar, però tots ells amb les seves dificultats en diferents àrees: a l’escola, entre els amics, en els nous aprenentatges... Per aquest motiu, haurem d’observar-los i pensar en trobar aquelles activitats que els ajudin.

Després, haurem de valorar si les activitats han de ser grupals i en equip o bé individuals, segons les seves necessitats. Totes porten els seus beneficis, i només cal trobar l’opció més adequada per a cada moment. Com ja sabem, les grupals ajuden a sociabilitzar-se, a descobrir maneres de pensar diferents, a compartir, a no ser el centre d’atenció, a tolerar, a treballar en equip... etc. En canvi, les individuals ajuden a cobrir les necessitat personals amb més atenció, a esforçar-se per un mateix, a autogestionar-se.... etc.

Altres aspectes que haurem de considerar són:

- No sobrecarregar. És important que quedin espais per a la família i amics, per als deures, per als moments d’oci (sense implicar una activitat extraescolar). Han d’aprendre a tenir estones lliures que els hi condueixin a buscar formes creatives d’entreteniment (no videojocs, xarxes socials i altres formes desvirtuades de joc).

- Les activitats extraescolars no s’han de veure com obligacions i han de ser escollides conjuntament.

- Trobar l’equilibri entre les activitats escollides i en el temps (diferents activitats i que no ocupin tot el seu temps).

- Trobar la motivació: En aquest punt és important tan l’activitat com la persona que la dirigeix.

I sobretot....”L’activitat extraescolar ha de complementar la necessitat del nen i fer-lo sentir feliç”

 

ÀNIMS I BENVINGUTS AL CURS 2018-2019!

Aquest lloc web utilitza Cookies pròpies per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis, així com l'anàlisi dels seus hàbits de navegació. Si continua navegant, suposa l'acceptació de la instal·lació de les mateixes. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador podent, si així ho desitja, impedir que siguin instal·lades en el seu disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de pàgina web. Accepto les cookies